Ξεκίνησαν νέες μελέτες! Νέα
κονδύλια με παλιές συνθήκες…
Η ιστορική Εφημερίδα ΄΄ΦΩΚΙΣ΄΄ προσέφερε από το 1921 το σπάνιο και αναντικατάστατο
αρχείο της προκειμένου να γίνει γνωστό το ιστορικό και η αξία των Αγιογραφιών
Παπαλουκά, των ανθιβόλων και της βαριάς κληρονομιάς που καταγράφηκε μέσα από
δεκάδες σελίδες των ιδρυτών και εκδοτών της.
Επίσης η εφημερίδα μας, διατηρεί πλήρες αρχείο από κάθε προσπάθεια και απόπειρα αποκατάστασης καθώς και του τρόπου αντιμετώπισης
αυτού του πολυπρόσωπου θησαυρού όλο το διάστημα, από της παρέμβασεώς της –εξ
αιτίας της οποίας και προκλήθηκε η
«ευαισθησία» των ιθυνόντων– έως της
σήμερον.«Σήμερα» μας περίμενε μια έκπληξη, σημειωτέον ότι είναι ελάχιστα πλέον τα πράγματα που μας εκπλήττουν. Ο Δήμος Δελφών και η Ιερά Μητρόπολη Φωκίδος ξεκίνησαν τώρα νέες μελέτες για τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Άμφισσας και την συντήρηση των Αγιογραφιών Παπαλουκά.
Μετά από τόσες μελέτες, τόσα κονδύλια, τόσες εκδηλώσεις, τόσες ημερίδες, δεσμεύσεις, συνέδρια, εκθέσεις, ανακοινώσεις και εκδόσεις, πληροφορούμεθα ότι πρόκειται να δοθεί το ποσό των 5 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού και την συντήρηση των Αγιογραφιών Παπαλουκά…και ευλόγως γεννάται το ερώτημα: τι έγιναν οι προηγούμενες μελέτες επί μελετών; Που πήγαν τα χρήματα και τα διάφορα κονδύλια που διαθέτονταν κάθε φορά;;
Από το 2000 που ξεκίνησε η Ελίζα Πολυχρονιάδου και από την κατάθεση του Τεχνικού Δελτίου των 1,5 εκατομμυρίων ευρώ στο Ταμειακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός (4,1 )» τον Σεπτέμβριο του 2005 από τον Δήμο Άμφισσας, φτάσαμε στην αναζήτηση νέου μελετητή και νέων κονδυλίων; Και τι έγινε αυτό το ποσό; Που πήγε και που βρίσκεται;
Η μελέτη Φλώρου (18.10.2004, υπογραφή συμφωνητικού μεταξύ του προϊσταμένου του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου π. Δημητρίου Βλασίου και της κ. Βαρουτά-Φλώρου) υπάρχει στα ΄΄αζήτητα΄΄ του Υπουργείου Πολιτισμού και δεν έχει ακόμη προωθηθεί, μαθαίνουμε… είχε μάλιστα χρηματοδοτηθεί με 50.000 ευρώ από τον Πέτρο Τατούλη, εν μέσω πανηγυρισμών.
Αναφερόμαστε στην στατική μελέτη Βαρουτά-Φλώρου που ήταν απαραίτητη για το έργο κι αποτελεί τμήμα της συνολικής μελέτης αποκατάστασης του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Άμφισσας που επόπτευε η συντηρήτρια Ελίζα Πολυχρονιάδου.
Για να μην πούμε για τα τμήματα που περιλάμβαναν συντήρηση–αποκατάσταση του γραπτού διακόσμου του Σπύρου Παπαλουκά στον Ναό και παράλληλα προέβλεπαν εργασίες στερέωσης και συντήρησης των κονιαμάτων και των αγιογραφιών και επεμβάσεις στις τοιχοποιήσεις για στερέωση έναντι των σεισμών ή για την κτιριακή μελέτη στα πλαίσια της οποίας ο Λεωνίδας Φουσέκης είχε εκπονήσει μελέτη αποκατάστασης σκεπής, προς τιμήν του, δωρεάν.
Ενθυμούμεθα πολύ καλά ότι τότε η τοπική κοινωνία είχε ευαισθητοποιηθεί και εκστασιαζόταν από την έκταση του θέματος εντός και εκτός ορίων με εκθέσεις πανελλαδικής εμβέλειας, με ανοικτή συζήτηση για τα ανθίβολα και υψηλές συμμετοχές στο Συνέδριο Παπαλουκά.
Στα πλαίσια του Συνεδρίου η κυρία Πολυχρονιάδου είχε καλέσει και τον χημικό-συντηρητή για προστασία μνημείων Γεώργιο Ταυλαρίδη ο οποίος συνεργάστηκε μαζί της στο πλαίσιο μελέτης–εφαρμογής για την οποία και του κατέβαλλε την αμοιβή που απαίτησε, όπως είχαμε πληροφορηθεί.
Και ενώ οι σκαλωσιές ανέβαιναν μαζί με την τιμή των εκδόσεων και τον αριθμό των ημερίδων, ο χρόνος κυλούσε ωραία και ρομαντικά για 5 ολόκληρα χρόνια… Μάλιστα είχε τοποθετηθεί ένας πίνακας έξω από τον Μητροπολιτικό Ναό διαφημίζοντας το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα του ΥΠ. ΠΟ. και του Δήμου Άμφισσας για το πολυπόθητο έργο.
Μέχρι που το 2010 στάλθηκε έγγραφη εντολή από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Άμφισσας να κλείσει ο Ναός λόγω επικινδυνότητας επειδή έπεφταν σοβάδες και τμήματα των αγιογραφιών.
Η Μητρόπολη, προκειμένου να μην κλείσει ο Ναός ανέθεσε πρόχειρη μελέτη προστασίας στον νυν αντιδήμαρχο Παναγιώτη Ταγκαλή με αποτέλεσμα να τοποθετηθούν τα δίχτυα που βλέπουμε ψηλά ενώ παράλληλα αποσύρθηκαν οι σκαλωσιές της Ελίζας Πολυχρονιάδου. Η οποία ήταν κάπως στενοχωρημένη γιατί δεν αποφάσιζαν τόσα χρόνια να ολοκληρώσουν την αρχιτεκτονική μελέτη και το έργο σερνόταν.
Οι ημέρες, οι εβδομάδες, οι μήνες περνούσαν και η πιστή Πηνελόπη ύφαινε. Οι μνηστήρες σε αυτή την περίπτωση ήταν καλοί και αγαθοί και δεν διαπίστωσαν νυκτερινά ξηλώματα. Κάποια στιγμή, οι μύθοι και τα παραμύθια ξημέρωσαν και φάνηκε ότι κάτι σοβαρό θα έχει μεσολαβήσει γιατί ξεκινούν από την αρχή οι διαδικασίες…
Με νέο συντονιστή πλέον τον Γεώργιο Ταυλαρίδη και με νέους αρχιτέκτονες τους κ. κ. Αρβανιτάκη και Βογιατζή (καθ υπόδειξη ποίου;) ξεκινά η νέα περίοδος του σήριαλ «αποκατάσταση των αγιογραφιών Παπαλουκά».
Ο καλλιτέχνης Παπαλουκάς, είναι κοινό μυστικό ότι δεν ολοκλήρωσε το έργο λόγω δυσαρέσκειας…και το 1930 πήρε το ταγάρι του και απεχώρησε.
Όπως είναι γνωστό ότι και τα ανθίβολα δεν παραχωρήθηκαν στον Δήμο Άμφισσας αλλά και σε ιδιώτη…
Και επίσης κοινή είναι η διαπίστωση ότι σκεπή, πατώματα, τοίχοι και αγιογραφίες καταρρέουν…
Παρ’ όλα αυτά, χωρίς να γίνεται έργο, τα κονδύλια αυξάνονται και τα πειράματα συνεχίζονται…για πόσο ακόμα;
Εμείς δεν θα αποδώσουμε ευθύνες στον Δήμο ή στον εκάστοτε βουλευτή ή στην Μητρόπολη γιατί ο καθένας έχει τον δικό του τρόπο να λειτουργεί.
Οι ιερωμένοι θα πρέπει να καταλάβουν ότι «πήραν την χρήση του μνημείου και καμία άλλη αυθαίρετη πρωτοβουλία ή επέμβαση κτιριακή δεν μπορούν να αναλαμβάνουν, καθώς το μνημείο είναι παγκόσμιας βυζαντινής κληρονομιά του ΥΠ.ΠΟ».
Η τέως βουλευτής δια ερωτήσεων και ομαδικών επισκέψεων στο Υπουργείο, με αποτέλεσμα, ως γνωστόν…μηδέν.
Ο Δήμος, πάλι, βρίσκει και τα κάνει. Γιατί πρέπει να ακούμε για άλλα 10 χρόνια ότι κάποιοι αφήνουν το εναγώνιο κρυφτούλι με τους απλήρωτους υπαλλήλους και σκοτώνονται να ¨διευκολύνουν¨ το ΥΠ.ΠΟ και να κάνουν την μελέτη;
Οι ευθύνες κατά την άποψή μας είναι ολοκληρωτικά του Υπουργείου. Εφόσον υπάρχει στατική μελέτη κατατεθειμένη στο Υπουργείο, ας γίνει η αρχιτεκτονική μελέτη (με 15.000 ευρώ) για την ολοκλήρωση και της ήδη υπάρχουσας μελέτης συντήρησης των Αγιογραφιών και να κατατεθούν και αυτές στο Υπουργείο.
Το Υπουργείο είναι υποχρεωμένο να κάνει παρατηρήσεις και διορθώσεις στις μελέτες για να συνεχιστεί το έργο. Τι κάνει όλα αυτά τα χρόνια; Υπάρχουν υπάλληλοι, τομείς διάμεσοι και υπηρεσίες. Υπάρχει συνέχεια και ορισμός αξιολόγησης των έργων και των μελετών.
Μια πρόχειρη πρώτη απορία, λοιπόν, είναι γιατί το Υπουργείο δεν εκπονεί την μελέτη και δεν αναλαμβάνει να κάνει την συντήρηση.
Αυτή την στιγμή, με όλα τα δεδομένα ανά χείρας, η Τεχνική Υπηρεσία του ΥΠΠΟ μπορεί να κάνει συμπληρωματικά την αρχιτεκτονική μελέτη, η οποία εκκρεμεί, να καταθέσει τον φάκελο και να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ.
Παρόλα αυτά, βρέθηκε η εταιρεία S&B και χρηματοδοτεί νέες μελέτες (με πόσα χρήματα;) -πετάχτηκαν στα αζήτητα, άραγε, οι υπάρχουσες (;)- νέους χημικούς, αρχιτέκτονες, συντηρητές, Ιταλούς, παρότι η Ελλάδα αλλά και η Φωκίδα διαθέτει επιστημονικό προσωπικό για την μελέτη και συντήρηση των Αγιογραφιών Παπαλουκά.
Το γιατί αυτό δεν θα γίνει ποτέ μπορεί να απαντηθεί μόνο από την πραγματικότητα.
Ό,τι φύλαξε ο χρόνος καταστρέφεται από το ΥΠ.ΠΟ και τους παρατρεχάμενους φίλους των φίλων, ω φίλοι…
Εφημερίς ΄΄ΦΩΚΙΣ΄΄
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου