13/10/2015
«Ή καλύπτεις το αφορολόγητο με αγορές οι οποίες θα πληρωθούν με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, η πληρώνεις πρόσθετο φόρο εισοδήματος». Είναι ένα ακόμη από τα μέτρα που σκοπεύει να υλοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών στην προσπάθειά του να περιορίσει τις συναλλαγές με μετρητά, να τονώσει τη ζήτηση για έκδοση αποδείξεων και να αυξήσει τα έσοδα από τον ΦΠΑ.
Πώς θα λειτουργήσει αυτό το μέτρο στην πράξη;
Σήμερα, μισθωτοί και συνταξιούχοι δικαιούνται έκπτωσης φόρου η οποία φτάνει στα 2100 ευρώ και πρακτικά ισοδυναμεί με αφορολόγητο 9.550 ευρώ. Με το ισχύον καθεστώς, περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια φορολογούμενοι δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτα για να καρπωθούν αυτό το αφορολόγητο. Με την πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι, για να χορηγείται η έκπτωση φόρου των 2100 ευρώ, θα πρέπει να έχουν καταγραφεί στον Α.Φ.Μ του φορολογούμενου συναλλαγές οι οποίες θα έχουν αποπληρωθεί με «ηλεκτρονικό χρήμα» (πιστωτική, χρεωστική κάρτα, έμβασμα κλπ).
Οι υποστηρικτές της πρότασης –στους οποίους κατατάσσεται και ο αναπληρωτής υπουργός Τρύφων Αλεξιάδης- ισχυρίζονται ότι αν υλοποιηθεί το μέτρο, θα τονωθεί η ζήτηση για έκδοση αποδείξεων καθώς οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ότι αν δεν μαζέψουν το επιθυμητό ποσό, θα καλούνται εκείνοι να πληρώσουν τον φόρο που θα στερείται το δημόσιο εξαιτίας της μη έκδοσης απόδειξης.
Οι προτάσεις που έχουν δει τις τελευταίες ημέρες το φως της δημοσιότητας σχετικά με την τόνωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, έχουν ένα κοινό μειονέκτημα. Αφήνουν στον καταστηματάρχη και στον καταναλωτή το… δικαίωμα να συμφωνήσουν στην ολοκλήρωση της συναλλαγής χωρίς την έκδοση απόδειξης και, φυσικά, χωρίς την καταβολή Φ.Π.Α. Αυτό δεν είναι δύσκολο να συμβεί δεδομένου ότι ειδικά τους τελευταίους μήνες, με τις αθρόες αναλήψεις χαρτονομισμάτων από τις τράπεζες, βρεθήκαμε με περίπου 45-50 δισεκατομμύρια ευρώ σε κυκλοφορία αυτή τη στιγμή. Ακόμη και η απόφαση της ΓΓΔΕ για τη σύσταση της ομάδας εργασίας που θα διερευνήσει προτάσεις για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, αναφέρει σχεδιασμούς οι οποίοι έχουν το ίδιο ακριβώς μειονέκτημα.
Για παράδειγμα, ορίζεται ότι όλες οι συναλλαγές επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, θα πρέπει να πληρώνονται υποχρεωτικά με κάρτα. Αμέσως ανακύπτει το ερώτημα. Τι θα γίνει αν ο πελάτης πληρώσει με μετρητά και δεν ζητήσει απόδειξη (προφανώς με αντάλλαγμα την χαμηλότερη τιμή;). Είναι σαφές ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν μπορεί να διαθέτει έναν ελεγκτή σε κάθε επιχείρηση.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο πέφτουν στο τραπέζι προτάσεις για ενίσχυση της ζήτησης ηλεκτρονικών πληρωμών. Με προτάσεις όπως η κάλυψη του αφορολογήτου με «ηλεκτρονικό χρήμα» ο καταναλωτής θα έχει το δίλημμα: ή πληρώνει με μετρητά και καταβάλλει εκείνος τον φόρο εισοδήματος (μπορεί να υπολογιστεί ακόμη καιμε 22% επί της αξίας της απόδειξης), ή χρησιμοποιεί κάρτα και βοηθάει το υπουργείο Οικονομικών να εισπράξει ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων με «αντάλλαγμα» την εξασφάλιση του αφορολογήτου.
Το να ισχύσουν τα μέτρα για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών από τις αρχές του 2016, σε αυτή τη φάση μοιάζει με άθλο. Ακόμη και η ομάδα εργασίας που έφτιαξε το υπουργείο Οικονομικών έχει περιθώριο μέχρι το τέλος του έτους να παραδώσει το πόρισμά του. Από την άλλη, κρίνεται ότι απαιτείται η προμήθεια τουλάχιστον 400.000 συσκευών ανάγνωσης καρτών από επιχειρήσεις και επαγγελματίες αλλά και μια μεγάλη περίοδος προσαρμογής του κοινού στα νέα δεδομένα. Το πιθανότερο είναι ότι τα όποια μέτρα, αν ισχύσουν, θα ισχύσουν κάποια στιγμή μέσα στο 2016. Ήδη, αρκετά από τα προωθούμενα μέτρα περιγράφηκαν και χθες στην απόφαση της Κατερίνας Σαββαίδου και είναι τα εξής:
α) υποχρεωτική χρήση μεταφορών πιστώσεων για τις εισπράξεις στα Τελωνεία (ICISnet),
β) αποδοχή καρτών πληρωμών έκδοσης αλλοδαπών φορέων παροχής υπηρεσιών πληρωμών για εισπράξεις του Υπουργείου Οικονομικών,
γ) υποχρεωτική αποδοχή καρτών πληρωμών από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, μέσω της χρήσης τερματικών αποδοχής καρτών (POS),
δ) καθολική απαγόρευση χρήσης μετρητών στις Δ.Ο.Υ.
ε) ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού παραβόλου, ιδίως μέσω της ένταξης σε αυτό και των Υπουργείων που μέχρι στιγμής δεν έχουν προβεί στις σχετικές ενέργειες ένταξης παραβόλων τους στο e-παράβολο, αλλά και λοιπών Φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Το υπουργείο Οικονομικών, εκτός από τα πρακτικά ζητήματα που θα ανακύψουν (υψηλές προμήθειες τραπεζών, κόστος προμήθειας συσκευών ανάγνωσης καρτών, «πλαφονάρισμα» πιστωτικών καρτών, έλλειψη εξοικείωσης με το ηλεκτρονικό χρήμα για εκατομμύρια Έλληνες άρνηση συμμόρφωσης από χιλιάδες επιχειρήσεις ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές κλπ), θα πρέπει να μελετήσει και έναν κίνδυνο που βρίσκεται προ των πυλών: η λήψη όλων αυτών των μέτρων, να μετατρέψει σε «σκληρό νόμισμα» το μετρητό των 50 δις. ευρώ που κυκλοφορεί στην αγορά. Η αξία των μετρητών θα αυξηθεί με αποτέλεσμα να περιοριστεί η κυκλοφορία του. Είναι όμως ένα ερώτημα κατά πόσο αυτό το «φυσικό νόμισμα» που κυκλοφορεί, λειτουργεί αυτή τη στιγμή αποτρεπτικά από το να βαθύνει ακόμη περισσότερο η ύφεση, η μείωση της κατανάλωσης κλπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου